Warszawska Jesień – Konteksty: Katarzyna Głowicka „Lilian”

24/09/2020

Katarzyna Głowicka to wielokrotnie nagradzana kompozytorka, tworząca muzykę do filmów, telewizji, opery i teatru. Jej zamówienia obejmują muzykę do ważnego serialu dokumentalnego dla polskiej telewizji oraz dla renomowanych na całym świecie instytucji, takich jak Warszawska Opera Narodowa, Holland Symfonia i „La Monnaie”, belgijska opera narodowa. Głowicka była finalistką Genesis Prize for Opera i Edison Awards, a także otrzymała nagrody Komisji Europejskiej, francuskiego Ministerstwa Kultury, polskiego Ministerstwa Kultury, Rady Sztuki Irlandii Północnej i International Society for Contemporary Music. Absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej w rodzinnej Polsce, podjęła studia podyplomowe w Królewskim Konserwatorium w Hadze w Holandii, po czym uzyskała doktorat z muzyki na Queen’s University Belfast w Irlandii Północnej. Obecnie wraz z mężem i dwójką dzieci mieszka w Hadze w Holandii, gdzie wykłada w International Creative Business na Inholland University of Applied Sciences.

 

„Lilian” to oparta na prawdziwych wydarzeniach opowieść o nadziei i człowieczeństwie w trudnym świecie. Oparta na prawdziwej historii Lilian – to pierwsze słuchowisko Katarzyny Głowickiej, odwołujące się do prawdziwych wydarzeń udokumentowanych w 350-stronicowej transkrypcji rozmów WhatsApp między profesor z Europy zajmującą się prawami człowieka a uchodźcą z Libii. Świat różni się od siebie geografią i kulturą, a dwóch bohaterów łączy technologia. Wspólna podróż prowadzi ich przez mroczne czasy przerywane momentami humoru, zanim ostatecznie udowodnią, dlaczego nigdy nie należy porzucać nadziei. Na początku 2019 r. Unia Europejska wycofała swoje statki ratownicze z Morza Śródziemnego w momencie eskalacji wojny domowej w Libii. Gdy Libia płonęła, a morze stało się zbyt niebezpieczne, uchodźcy znaleźli się w prowizorycznych ośrodkach zatrzymań. Młody Tesfay, przetrzymywany w niesławnym Zitan Detention Centre, z którego po raz pierwszy zostały wysłane wiadomości źródłowe, uzyskuje numer telefonu do profesor specjalizującej się w zakresie praw człowieka i kontaktuje się z nią w celu wezwania pomocy. Tytułowa Lilian robi wszystko, co w jej mocy ze swojego domu w Brukseli, ale proces biurokratyczny jest powolny. Jej umysł jest również zajęty myśleniem o córce, która jest w szpitalu w śpiączce podłączona do aparatu podtrzymującego życie. Kryzys uchodźczy jest obecnie jednym z najbardziej krytycznych problemów, ale tematy, które on przedstawia, są wieczne i uniwersalne: nadzieja, sprawiedliwość, braterstwo międzyludzkie. Technologia łączy bohaterów, ale ich więź jest całkowicie ludzka. Stworzenie słuchowiska podczas trwania pandemii było ogromnym wyzwaniem ze względu na techniczne problemy związane ze zdalną współpracą z międzynarodową ekipą w Afryce i Europie.