Warszawska Jesień – Konteksty: Viktor Kisten „A któż tam idzie”

24/09/2020

Viktor Kisten

ur. w 1977, dziennikarz, kompozytor, organista, producent dźwięku.
Od 1998 r. pracuje w Białoruskim Radiu, gdzie prowadzi programy kulturalne, komentuje na żywo międzynarodowe wydarzenia kulturalne: Eurovision Young Musicians, New Talent w Bratysławie itp.
Przewodniczący komitetu ekspertów Białoruskiego Radia. Koordynuje wymianę nagrań z Europejskiej Unii Radiowej, transmisji koncertów na żywo. Reprezentował Białoruś na seminariach ekspertów muzycznych Europejskiej Unii Radiowej w Genewie i Londynie. Regularnie nagrywa nie tylko dla Białoruskiego Radia, ale także Naxos, Acte Préalable, ARMS Records, ForTune, Megavox. Płyta z muzyką skrzypcową Mariana Sawy (Naxos, 2016) została nominowana do nagrody Fryderyka. Jest głównym organistą w kościele Najświętszej Trójcy (św. Rocha) w Mińsku. Od 2000 roku jest organizatorem Festiwali Muzyki Sakralnej „Zalatagorskaya Lira” i „Kaliadnyja wieczory”. Koncertuje z muzykę organową w Białorusi, Polsce, Niemcach, zwracając szczególną uwagę na muzykę współczesnych autorów. Szef Sekcji Organów i Dziedzictwa Muzycznego Białoruskiego Oddziału Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM). Członek rady redakcyjnej encyklopedii „Organy Białorusi” (2018). Jak kompozytor specjalizuje się w napisaniu muzyki dla radia oraz do filmów dokumentalnych (studio „Letapis”, studio „Belarusfilm”). Od 2016 roku współpracuje z Narodowym Akademickim Teatrem Dramatycznym im. J. Kupały, gdzie stworzył  muzykę do spektakli Szabany (2016), Ziemia Elzy (2018), Szlachcic Zawalnia (2019).

Wiceprezes Białoruskiego Związku Kompozytorów od 2018 roku.

A któż tam idzie

Rok 2020, sierpień, nie ustają pokojowe protesty. W jednej z takich akcji wraz z zespołem wziął udział dyrektor Narodowego Teatru Akademickiego Białorusi im. Janki Kupały – Paweł Łatuszko, za co następnego dnia został zwolniony. Były minister kultury Białorusi, polityk i dyplomata – m.in. były Ambasador Białorusi w Polsce, wzywał do wyjaśnienia brutalnego traktowania zatrzymanych podczas pokojowych protestów. Pracownicy teatru stanęli w obronie swojego lidera i zażądali przywrócenia Łatuszki na stanowisko. Aktorzy ogłosili zamiar rezygnacji, jeśli wymagania nie zostaną spełnione. Minister Kultury, który przybył do teatru, stwierdził w odpowiedzi, że to niemożliwe, a podania osób pragnących opuścić teatr będą rozpatrywane przez nowego dyrektora generalnego. W związku z tym teatr opuściło ponad 60 pracowników, w tym czołowi aktorzy i dyrektor artystyczny. Tym samym Teatr Kupałowski – zespół Narodowego Teatru Akademickiego Białorusi im. Janki Kupały, został praktycznie zniszczony w setną rocznicę swego istnienia.

Na słuchowisko składają się posty aktorki z teatru im. Janki Kupały – Krystyny Drobysz zamieszczone na FaceBooku, które – zamieszczane dzień po dniu – przedstawiają jej odczucia wobec sytuacji niszczenia teatru i niszczenia kraju. Użyłem wielu nagrań z ulic Mińska, mojej własnej muzyki i muzyki kilku innych kompozytorów pracujących dla teatru Kupały. Są też przywołane teksty dwóch wierszy powstałych kilka tygodni temu.

Viktor Kisten

podobne odcinki

19/08/2023

Glissando: Prasówka mówiona #8

24/09/2020

Warszawska Jesień – Konteksty: Katarzyna Głowicka „Lilian”

10/08/2021

Inne tańce: 23 Deszczowe lato w Innych Tańcach

© 2025 Radio Kapitał

P odtwarzanie / pauza

S zobacz odcinek

Z zamknij player

<<< powtórka >>> Controlled repetitions: 7 7 7 7 7 7 7 7 - dgbt showcases the shifting on his sound. Having launched the party MUDDER in London, dgbt is exploring the point where techno and trance mould into an unified auditory landscape.
LIVE
22:00 — 23:00Controlled repetitions / dgbt

Strona używa plików cookies.