Do usłyszenia w Radiu Kapitał: #78 | GEORGES PEREC – HÖRSPIELE – TAGSTIMMEN
SŁUCHAMY PERECA PO RAZ TRZECI. Tym razem mniej maszynowo, a bardziej muzycznie. Zrealizowane w 1971 roku „Tagstimmen” (Głosy dnia) badają bowiem muzykalność ludzkiego głosu i dźwiękowe możliwości języka – tu, jak to zwykle w słuchowiskach Pereca, niemieckiego. Nie dziwi więc, że „Tagstimmen” to owoc ścisłej kooperacji z tłumaczem i muzykiem. O ile o Eugenie Helmle (tłumacz) można powiedzieć, że to już stały współpracownik, to z Philippem Drogozem (kompozytor i… matematyk) Perec pracuje tu po raz pierwszy. Ale nie ostatni. Drogoz zrobi jeszcze z Pereciem słuchowisko (ale o tym sza – do przyszłej audycji) i napisze muzykę do filmu „Człowiek, który śpi”.
„Tagstimmen” jako budulca używa przysłów, rymowanek, językowych ready-made’ów. Używa ich do stworzenia dźwiękowo-muzyczno opowieści o dniu z życia – i życiu w ogóle – człowieka w wielkim mieście. Nie jest to oczywiście opowieść typowa. Bo choć do opowiadania używa przecież konkretnego języka, to nie opowiada „w nim” a „nim”. Nośnikiem treści jest tu nie tyle znaczenie słowa, co raczej jego brzmienie.
Druga część audycji to wspomniany już kompozytor, muzyk i matematyk Philippe Drogoz. Najpierw jego kompozycja „Symphonie verte” w wykonaniu Sérénade Orchestra i Janosa Komivesa, następnie „Prélude à la mise à mort” na gitarę preparowaną w wykonaniu Rafaela Andia i na koniec Drogoz jako kontrabasista Groupe d’Etude et Réalisation Musicales (GERM) w utworze „Initiative 1 + Systèmes” (autorstwa innego członka GERM, Pierre’a Mariétana).
Do usłyszenia w Radiu Kapitał.
- Georges Perec - „Tagstimmen”
- Sérénade Orchestra, Janos Komives - Symphonie verte
- Rafael Andia - Prélude à la mise à mort
- GERM - Initiative 1 + Systèmes