Do usłyszenia w Radiu Kapitał: #79 | GEORGES PEREC – HÖRSPIELE – KONZERTSTRÜCK
Jaką rolę gra muzyka w naszym życiu? Dziś utwór prawdziwie słowno-muzyczny. Bardziej nawet niż prezentowane w poprzedniej audycji Tagstimmen”. „Konzertstück” powstawało przez 3 lata – to słuchowiskowa superprodukcja. Spora obsada, orkiestra i 17 sytuacji-wariacji „z życia”, w których atmosferę dźwiękową miasta tworzy muzyka. Ale „Konzertstück” to coś więcej niż oryginalny sound-design łączący żywe instrumenty z solówkami na kroki, filiżanki czy maszynę do pisania. To w końcu dzieło Pereca, więc istotny jest tu też język i to jak współgra on z dźwiękiem i muzyką. Perec i kompozytor Philippe Drogoz (oraz łumaczący z francuskiego na niemiecki Eugen Helmle) stworzyli więc dzieło, w którym sytuacje językowe rządzą się regułami form muzycznych a i sama muzyka odgrywa tu niebagatelną – i nieoczywistą – rolę.
Co zaskakujące, „Konzertstück” nie spotkał się w dniu premiery z należnym mu uznaniem – ono przyszło po latach. Kosztowna i wymagająca realizacja słuchowiska nadwyrężyła też relacje Pereca z rozgłośnią Saarländischen Rundfunk, która przerwała współpracę z francuskim pisarzem. Co nie znaczy, że „Konzertstück” to ostania słuchowiskowa koprodukcja SR i Pereca. Jak to możliwe? O tym w kolejnej audycji.
Do usłyszenia w Radiu Kapitał.
- Georges Perec - „Konzertstück für Sprecher und Orchester” (1974)