ARTCAST: #13 – Marek „Rogulus” Rogulski
W tym odcinku Artcastu porozmawiamy z Markiem “Rogulusem” Rogulskim o języku sztuki, o świecie fantazmatów, “naukowatości”, o Instytucie Cybernetyki Sztuki, Wielkim Zderzaczu Art Hadronów. Wspomnimy wystawę realizowaną w CSW Łaźnia, a zarazem pracę doktorską Marka pt. “Dochodzenie”, a dokładnie “Ślady pamięciowe w dochodzeniu do koncepcji artystycznej dzieła sztuki poprzez pracę z modelem kulturowym Instytut cybernetyki sztuki”, jak i zaprosimy na aktualne wystawy Marka Rogulskiego (jak np. “ZASTAWKI i LIMI_POTROFY o fabrykacji meralogicznej” w Gdańskiej Galerii Miejskiej). Każda realizacja Rogulusa to element procesu jego badań nad fenomenami sztuki współczesnej. Artysta używając własnego języka sztuki przeprowadzi nas przez niezwykłe zjawiska kulturowe, a jest to podróż w którą warto się wybrać.
Marek „Rogulus” Rogulski, urodzony w 1967 roku w Gdańsku. W 1983 zrealizował pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej. W 1986 współzałożył grupę muzyczną Terra Nostra. W latach 1988-1990 członek grupy artystycznej Pampers Maxi, a od 1990 do 1993 grupy Ziemia Mindel Würm. Współtworzył też grupę Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej oraz liczne formacje muzyczne. W latach 1990-1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych (KIS). W latach 1991-1992 współprowadził Galerię C14 w siedzibie KIS-u przy ul. Św. Barbary 3. Współpracował wówczas z Formacją Totart i Galerią Wyspa. Od 1992 roku prowadzi fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, w oparciu o którą powoływał różne miejsca sztuki i galerie (m.in. galerie Auto da Fe, Spichrz 7, Spiż 7, Instytut Cybernetyki Sztuki (ICS), MuesseuM). W latach 1992-1994 był wiceprezesem fundacji Otwarte Atelier w dawnej łaźni miejskiej. Od 2017 roku prowadzi ICS i MuesseuM w Gdańsku-Osowej. Wypracował szereg pojęć, które stosuje w odniesieniu do problematyki sztuki współczesnej, między innymi Poza Postmodernizm, Steerage, Nowy Totalizm, Epihumanistyka. Zakres jego zainteresowań artystycznych obejmuje sztukę performance, muzykę improwizowaną, projekty badawczo-artystyczne, działalność kuratorską, teoretyczną i wydawniczą. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.