ARTCAST: #14 – FILIP IGNATOWICZ – O konsumowaniu sztuki

18/12/2021
CSW ŁAŹNIA

W tym odcinku Artcastu oddamy głos Filipowi Ignatowiczowi – artyście wszechstronnemu, kipiącemu energią i nowymi pomysłami, a do tego kochającemu długie rozmowy o sztuce. Skupimy się na jego najświeższych projektach realizowanych we współpracy z CSW Łaźnia, w dziwnych czasach naznaczonych pandemią. Najpierw porozmawiamy o instalacji site-specific i performansie Transit Polex. Human Transport System, w których artysta odniósł się do kryzysu humanitarnego na polskiej granicy. Następnie przejdziemy do długofalowego projektu artUNBOXING. Filip opowie o idei rozpakowywania dzieł sztuki, o appropriation art, o tym jak został youtuberem, o postrzeganiu internetu jako przestrzeni publicznej i, w efekcie, stworzeniu pionierskiej wystawy sztuki posługującej się językiem internetu. Nie zabraknie żartów, „memuszków”, anegdot i ciekawych historii, m.in. o Robercie Rauschenbergu wymazującym rysunek de Kooninga, czy o rozpakowywaniu przez Filipa Łuku Triumfalnego Christo i o bolesnym dziaraniu.

FILIP IGNATOWICZ
Artysta wizualny, malarz, reżyser, dydaktyk. Urodził się w 1990 r. w Gdańsku, gdzie ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Jego praca dyplomowa „Produkcja, komercjalizacja i hype – czyli o konsumowaniu sztuki”, którą obronił w 2014 roku w pracowniach profesorów: H. Cześnika, W. Czerwonki i R. Florczaka, została nagrodzona przez MKiDN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce. Laureat prestiżowej Nagrody dla Młodych Twórców Kultury Prezydenta Miasta Gdańska (2020). Ignatowicz jest także absolwentem reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut reżyserski „Nowy Bronx” – fabularny film o młodzieży z gdańskiej dzielnicy Nowy Port, stworzony pod opieką prof. Roberta Glińskiego – pokazywany był na ponad 40 międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie i zdobył 7 nagród filmowych.
Od 2017 roku Filip pracuje, jako wykładowca na Wydziale Malarstwa gdańskiej ASP. W 2018 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną „Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu”. W swoich ostatnich pracach najczęściej przygląda się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Jego twórczość – choć wynika z malarstwa – jest multidyscyplinarna. Realizuje prace wideo, obiekty, instalacje, performanse, a także akcje w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się również filmem, fotografią, projektami artystyczno-badawczymi, wideo-scenografią oraz działaniami internetowymi. Jest autorem stale rozwijanych projektów FIGNACY&co oraz artUNBOXING.
www.instagram.com/fignacy

podobne odcinki

28/08/2021

Radio Orient: #9 – Będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy

10/07/2021

Muzeum na fali: #27: Plan tysiącletni