Słuchanie Starego Polesia – rezydencje dźwiękowe: Dyskusja w Poleskim Ośrodku Sztuki
04/12/2020
Justyna Anders-MorawskaAsia SzczęsnowiczFilip AppelMichał SzuflaDawid FurkotAleksandra Chciuk
Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji podsumowującej cykl rezydencji artystycznych „Słuchanie Starego Polesia”. Ze względu na pandemię miało ono formę specjalnej audycji nadawanej na antenie Radia Kapitał prosto z Poleskiego Ośrodka Sztuki w Łodzi.
Rozmowę z Edką Jarząb, Pawłem Kulczyńskim i Martyną Poznańską poprowadziła dr Justyna Anders-Morawska.
„Między 21 września a 20 listopada na Starym Polesiu odbyły się trzy rezydencje artystyczne połączone z wolnym naborem współpracujących artystów/ek lokalnych oraz absolwentów/ek i studentów/ek Pracowni Audiosfery ASP, poświęcone eksploracji dźwięków dzielnicy. W dyskusji podsumowującej ten czas chcemy zaprezentować sylwetki twórczyń i twórcy – Edki Jarząb, Pawła Kulczyńskiego i Martyny Poznańskiej, porozmawiać o ich sposobach słuchania i nasłuchiwania świata, a także o tym, jak tworzą własne kompozycje dźwiękowe. Będziemy rozmawiać o tym, jak odbierają miasto jako środowisko dźwiękowe, czy jest ono dla nich interesującym tworzywem i inspiracją, na ile odnajdują w pejzażach dźwiękowych różnych miast i dzielnic oznaki ich odrębności i indywidualnej tożsamości. Spytamy, czy, a jeżeli tak, to czym różni się dźwiękowo Stare Polesie od innych miejsc. Pokażemy, jak różnie można czytać miejską skrzynkę z dźwiękami i jak różne konfiguracje, narracje i kierunki dociekań artystycznych reprezentują swoimi propozycjami interpretacji Starego Polesia zaproszeni artyści. Porozmawiamy o dźwiękach przeszłości, teraźniejszości I przyszłości, o płynnych
granicach, o migawkach i szerokich panoramach, o reporterskich, surowych relacjach i onirycznych wizjach. Na koniec przyjrzymy się procesowi, w którym powstawały słuchowiska – metodom, które zastosowane zostały w celu zaangażowania uczestniczek i uczestników projektu w badanie, rejestrowanie, twórcze przetwarzanie i komponowanie impresji audiosfery Starego Polesia. Podyskutujemy o horyzontach, jakie otwiera przed artystami i artystkami sztuka partycypacyjna i działania artystyczne zakorzenione w danym kontekście przestrzenym. Zastanowimy się też nad tym, co może dać mieszkańcom wsłuchanie się w dźwięki dzielnicy, a może w przyszłości, wspólne zaprojektowanie jej z artystami dźwiękowymi, kompozytorami i urbanistami. Być może słuchanie miasta do też sposób, aby zacząć bardziej słuchać siebie nawzajem…”
granicach, o migawkach i szerokich panoramach, o reporterskich, surowych relacjach i onirycznych wizjach. Na koniec przyjrzymy się procesowi, w którym powstawały słuchowiska – metodom, które zastosowane zostały w celu zaangażowania uczestniczek i uczestników projektu w badanie, rejestrowanie, twórcze przetwarzanie i komponowanie impresji audiosfery Starego Polesia. Podyskutujemy o horyzontach, jakie otwiera przed artystami i artystkami sztuka partycypacyjna i działania artystyczne zakorzenione w danym kontekście przestrzenym. Zastanowimy się też nad tym, co może dać mieszkańcom wsłuchanie się w dźwięki dzielnicy, a może w przyszłości, wspólne zaprojektowanie jej z artystami dźwiękowymi, kompozytorami i urbanistami. Być może słuchanie miasta do też sposób, aby zacząć bardziej słuchać siebie nawzajem…”
o prowadzącej:
Justyna Anders-Morawska Jest adiunktem na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie współpracuje też z Interdyscyplinarnym Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania różnorodnych polityk miejskich. Miasto postrzega wielozmysłowo i wielowarstwowo, jako byt złożony z przenikajacych się przebiegów rytmicznych, melodyk, faktur i (dys)harmonii rozpiętych na liniach czasu. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Ukończyła stosunki międzynarodowe i zarządzanie na Uniwersytecie Łódzkim, prowadziła wykłady na Uniwersytetach w Tampere, Vaxjo i Maceracie. Zajmowała się badaniami nad współrządzeniem w polskich metropoliach. Jest członkinią Urban Music Studies Scholars Network na Uniwesrytecie Leuphana w Luneburgu. Od 2019 r. w kolektywie redakcyjnym “Glissando” gdzie pisze głównie o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiekowym miast i przestrzeni publicznych. W jej życiu przewrót akustyczny obejmuje nie tyko czas przeznaczony na pracę naukową – gra też na fortepianie, podejmuje próby kompozytorskie i poetyckie, a od niedawna poznaje specyfikę techniki harfowej i skrzypcowej.
fotografia: Dawid Furkot
Organizatorem rezydencji jest Stowarzyszenie Radio Kapitał.
Kuratorzy: Justyna Banaszczyk i Darek Pietraszewski (Radio Kapitał – Łódź)
Zadanie „Słuchanie Starego Polesia” zostało sfinansowane z budżetu Miasta Łodzi.