Słuchanie Starego Polesia – rezydencje dźwiękowe: „TRANSformator” – słuchowisko Edki Jarząb

07/12/2020
Justyna Anders-MorawskaAsia SzczęsnowiczFilip AppelMichał SzuflaDawid FurkotAleksandra Chciuk
Interpretacja Starego Polesia w słuchowisku Edki Jarząb wypływa z praktyki driftu – wędrówki po mieście z intencją, że to, co nas spotyka, jest jak fala, z której wybieramy znaczenia. To metoda psychogeograficzna, zanurzenie w miejsce, którego chcemy wysłuchać. W słuchowisku pojawiają się wątki gentryfikacji, transformacji, zmienności, zasłyszanych zaśpiewów, wygłaszanych autobiografii, improwizowanych interpretacji przeszłości, teraźniejszości i przyszłości dzielnicy. Jest to świadectwo wykluczenia, odwrócenia się od nie dość świetlistych, nawarstwiania i przenikania nowej Łodzi w tkankę starej – tej która nadal wyziera spod oficjalnych dyskursów, programów rozwoju i strategii.
Edka Jarząb – performerka i artystka dźwiękowa. Używa głosu jako tworzywa, poszukuje pokładów przedjęzykowej energii i śladów zdarzeń w pamięci ciała, które odczytuje i przetwarza z pomocą elektroniki. Swoje działania dźwiękowe: warsztaty i słuchowiska prezentowała m.in.: podczas wystawy „Zjednoczona Pangea” w Muzeum Sztuki w Łodzi, „Gotong Royong” w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, „Post-Peace” w Wurrt. Kunstverein w Stuttgarcie, sympozjum „Sound and Participation” w Brukseli, na festiwalu Odrathek/Musarc w Londynie oraz sesji „Untraining the Ear” w SAVVY Contemporary w Berlinie. Prowadzi gościnne wykłady w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych ENSBA w Lyonie, ASP w Gdańsku, University of Music and Performing Arts w Grazu. Tworzy przestrzenie dźwiękowe w filmie, w teatrze i w teatrze tańca. Razem z artystką dźwiękową FOQL rozwija improwizowany elektroakustyczny live act Mother Eart’s Doom Vibes, m.in.: podczas rezydencji w Biurze Dźwięku w Katowicach czy festiwalu Unsound w Krakowie. Współtworzy społecznościowe Radio Kapitał w Warszawie i jest autorka poetyckich słuchowisk.
W poznawaniu Starego Polesia i tworzeniu słuchowiska towarzyszyli łódzcy artyści i artystki: Sandra Mikołajczyk, Igor Gadomski, Dawid Furkot, Michał Szufla i Aleksandra Chciuk.
Zadanie „Słuchanie Starego Polesia” zostało sfinansowane z budżetu Miasta Łodzi.
Od autorki:

„TRANSformator” to nocny nadsłuch prądu krążącego w ścianach, to także próba wysłuchania historii o transformacji ustrojowej, którą Łodź odczuła szczególnie dotkliwie. Historii rewitalizacji starych kamienic i losów ich mieszkańców.

W tle ciągle dziejąca się zmiana, nagrania terenowe: nocna praca i szum maszyn, prąd pulsujący w ścianach budynków, rozmowy z dawnym mieszkańcem Polesia, kabaret seniorów ze Stowarzyszenia Śpiewaczego im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, wizyta w sklepie w którym pani sprzedawczyni nabija ceny ręcznie na kasie, piosenka śpiewana przez czekającą na tramwaj.

Naszym przewodnikiem po rewitalizowanym mieście jest także Szymon Iwanowski, aktywista i miejski animator, staropolesianin.

Podążamy za blaszanym koniem z pierwszej lecznicy dla zwierząt, na grzbiecie którego Tuwim chciał uciec z przemysłowego miasta. Echa końskich kopyt, szalone rytmy odradzającego się miasta.

Wyobrażony krajobraz, z pamięci dopełniają pejzaże dźwiękowe nagrane w studiu WORM w Rotterdamie, migawki z koncertu łódzkich artystów SSRI

Jest to też zapis psychogeograficznego doświadczenia, zanurzenia się głęboko w niezwykła dzielnicę, pełną zintegrowanych sprzeczności.

 

Organizatorem rezydencji jest Stowarzyszenie Radio Kapitał.
Kuratorzy: Justyna Banaszczyk i Darek Pietraszewski (Radio Kapitał – Łódź)
Zadanie „Słuchanie Starego Polesia” zostało sfinansowane z budżetu Miasta Łodzi.
podobne odcinki